Ping An 13-10-2014 Rijstterrassen - Reisverslag uit Longsheng, China van panda6 - WaarBenJij.nu Ping An 13-10-2014 Rijstterrassen - Reisverslag uit Longsheng, China van panda6 - WaarBenJij.nu

Ping An 13-10-2014 Rijstterrassen

Door: Gerda

13 Oktober 2014 | China, Longsheng

Wakker geworden van het gekakel van de haan en het zonnetje, heerlijk.
Hier heb ik me op verheugd, de bergen, de luchten, want er is toch veel smog in de steden. Op naar het ontbijt, ze hebben zelfs american breakfast. Peter en Frans weer helemaal blij. Er was ook lekkere koffie. Dus goed ingespeeld op de toeristen. Wij, Peter, Gerda,Tonnie en Jos gaan wandelen. Wilma en Frans doen hun eigen tempo. Frans heeft last van zweepslag en de knie van Wilma speelt op. Een goede bekende van
Hun is ook hier. Jolande studeert in China. Zij trekt nu even met Wilma en Frans op.

Om 10.00uur gestart met wandelen, het is heerlijk weer om te wandelen niet te warm. We lopen naar een hoog terras met geweldig uitzicht, onze gids, een jonge vrouw. Zij is getrouwd en heeft 2 kinderen en woont in het dorpje. Er wonen 800 mensen. Zij verteld over de omgeving, het leven in zo een afgelegen dorp. En hoe het in de winter is, de mensen doen dan veel borduren en kleren maken, houtsnijwerk en sjaals. Dit verkopen ze dan in de zomer. In de zomertijd drogen ze de mais en thee en maken sojamelk. De rijst zijn ze nu aan het oogsten, dus de velden zien bruin, maar je ziet ook groene terrassen. Hier telen ze dan zoete aardappels,koolsoorten,pepers, wortelen en passiefruit op. Zo hebben ze in de winter wat afwisseling met eten. Er wordt meestal nog met de hand geoogst, soms zie je een machine staan die de korrels er afhalen. De stengels die overblijven gebruiken ze als een soort hooi voor de dieren, maar ook als strooisel voor bv. De paarden, ossen en ezeltjes. Ze zijn heel zorgzaam voor deze dieren en eten dan ook geen paarden-en ossevlees. Ze vertelde wel dat sommige mensen hond aten.

In het oudste dorp zijn we naar een 150 jaar oude boerderij wezen kijken. Voor Jos heel interessant. Als architect bekijkt hij de gebouwen anders dan wij. Geeft ook graag uitleg hierover. Leuk om te horen. In deze boerderij woonden ze met 4 generaties bijelkaar. Ze kookten vrij modern in de keuken, in de grote open kamer was een stookplaats, hier kon men ook koken, maar was eigenlijk bedoeld om de ruimte te verwarmen. De rook ging via het dakweg, geen schoorsteen. Als je zag hoe weinig kasten er in de ruimte stonden, snap je niet dat hier 8 personen wonen. Deze mensen hebben maar heel weinig nodig. Terug in ons hotel, weer lekker gegeten. We konden nu niet buiten eten, hier in de bergen koelt het in de avond snel af.

Na het eten kwam een nederlands stel bij ons zitten.Zij waren ook een rondreis aan het maken. Hadden in Shanghai familie bezocht. Nog heerlijk gekletst. Morgen weer verder, naar Yangshuo. Daar komt dit stel ook naar toe,dus wie weet zien we elkaar nog.

• 19 Oktober 2014 - 12:25

Thea :

Hallo Panda 6

er staan een heel aantal verslagen op jullie site leuk om te lezen
    jullie ondernemen weer veel !!
    wij wensen jullie nog een fijne reis en blijven jullie volgen
    hier in Nederland lijkt het wel zomer dit weekeind 18 en 19 okt) over de 20 graden

Verslag uit: China, Longsheng

6 pandas gaan naar China

In 1970 hebben we elkaar voor het eerst ontmoet.

Met 3 meiden begonnen we aan de opleiding tot verpleegkundige.
Onze opleiding zijn we gestart in het St.Josephziekenhuis in Eindhoven.
Aangezien in die tijd jongens en meisjes nog strikt gescheiden waren, mochten onze vriendjes niet op de kamers komen.
Als we een afspraakje hadden moesten de jongens beneden in de foyer wachten. Hier hebben de jongens elkaar ontmoet.
En zo ontstond een vriendschap.

Wij zijn allemaal met onze jeugdliefdes getrouwd en zijn nu toe aan onze 40-jarige bruiloften.We hebben allemaal kinderen en kleinkinderen en zijn kei gelukkig. Nu is het plannen maken voor de tijd na ons pensioen.

Maar Tonnie en Jos wilden graag eens naar China.
Omdat wij, Wilma-Frans-Peter en Gerda, er al eens geweest waren vonden ze het wel safe om samen te gaan.
Zo gezegd zo gedaan. Dus zijn we met de voorbereidingen bezig.

Iedereen een heeft aangegeven wat men graag wilde zien, buiten de vele highlights natuurlijk.
Zo wilden Tonnie en Jos een authentieke cultuur zien.
Dus een bepaalde bevolkingsgroep in hun leefomgeving, tevens wilden ze ook genieten van natuur en mooi weer. en het zou fijn zijn als ons reisplan niet overvol gepland zou worden.
Wilma wilde erg graag terug naar Yangshuo, haar hippie dorp.
Frans wil zijn Pandas nog eens zien en dan weer een super fotosessies gaan maken. (als de pandas niet slapen)
Peter wil terug naar Beijing naar de Hutong en zijn pekingeend.
Gerda had als wens de rijstterrassen en Shanghai.

Dus een plan werd gemaakt, wel met hulp van outsight.nl